„Metamorphosis Alpha” – okładka polskiego wydania

Podręcznik główny do „Metamorphosis Alpha” oraz przygodę solo „Mordercza mila” można nabyć w sklepie Wydawnictwa Gindie.

* * *

Zaprojektowana przez Jamesa M. Warda i wydana przez TSR w 1976 roku „Metamorphosis Alpha” to pierwsza na świecie fantastycznonaukowa gra fabularna. Był to czwarty tytuł RPG opublikowany przez TSR. Gra zaledwie o miesiąc wyprzedziła opublikowany przez Flying Buffalo system „Starfaring” Kena St. Andre, autora „Tunnels & Trolls”. Świat „Metamorphosis Alpha” został zainspirowany powieścią Briana W. Aldissa „Non stop”.

Do pobrania: Metamorphosis Alpha – fragment podręcznika (16 stron, PDF)

Akcja „Metamorphosis Alpha” rozgrywa się na przemierzającym kosmos okręcie pokoleniowym, który uległ poważnej awarii, przelatując przez obłok promieniowania. Po kilkuset latach dryfowania w przestrzeni kosmicznej pozbawieni pomocy ziemscy koloniści cofnęli się w rozwoju do poziomu ludów pierwotnych. Wciąż walczą o przetrwanie, trwając na pokładzie napromieniowanego okrętu, otoczeni przez zmutowane zwierzęta, roboty i pozostałości zapomnianej, niezrozumiałej już dla nich cywilizacji technicznej. Nie znają innego życia, uważając okręt za dom i cały znany im świat, przy czym nie są świadomi, gdzie się znajdują ani skąd wzięli się na pokładzie. Ta wiedza została zapomniana, choć wyjątkowo odważni (lub szaleni) mogą pewnego dnia odkryć prawdę.

Mechanika gry oparta jest głównie na rzutach za pomocą trzech kostek sześciościennych i zestawie kilku tabel. Postacie graczy mogą być ludźmi, humanoidalnymi mutantami lub zmutowanymi zwierzętami. Każdy z tych typów postaci ma swoje mocne i słabe strony. Ludzie cieszą się posłuchem i zaufaniem wśród innych istot, co pozwala im znajdywać stronników i tworzyć oddziały złożone z bohaterów niezależnych. Z kolei humanoidalne i zwierzęce mutanty dysponują niesamowitymi mocami ułatwiającymi przetrwanie (od wystrzeliwanych kolców, przez regenerację, po manipulację czasem), lecz te zdolności okupione są wywołanymi przez promieniowanie wadami.

PRZYGODA SOLO

W „Metamorphosis Alpha” nie ma poziomów ani punktów doświadczenia. Postacie rozwija się, zdobywając lepszy ekwipunek oraz wiedzę na temat otoczenia i dawnych zdobyczy techniki. Ponadto przetrwanie każdego kolejnego dnia jest nagrodą samą w sobie. Gra słynie z wysokiej śmiertelności postaci (autor zaleca drużyny liczące przynajmniej 6–8 osób i daleko posuniętą ostrożność na sesji) oraz oryginalnego wydania złożonego bardzo małą czcionką. Kolejne edycje gry przyniosły zmianę podstawowych założeń settingu, wprowadzając m.in. atak obcych i zderzenie okrętu z asteroidą, a także modyfikacje mechaniki. Część wykorzystanych w „Metamorphosis Alpha” pomysłów trafiła do kolejnej gry Warda zatytułowanej „Gamma World” (TSR, 1978).

Wraz z podręcznikiem głównym wydany został dodatek „Mordercza mila”. To krótka przygoda dla jednej osoby, napisana przez samego Jamesa M. Warda. Po drobnych przeróbkach nadaje się także do poprowadzenia całej drużynie. Oprócz mrożących krew w żyłach przygód w broszurce znajdziecie kilka nowych zabójczych potworów, niesamowity sprzęt oraz pomysły na spotkania.

Do pobrania: Mordercza mila – fragment podręcznika (4 strony, PDF)

W zalesionej niegdyś dolinie zaszły poważne zmiany. Porastają ją teraz wielkie grzyby, wyższe niż rosnące tam wcześniej drzewa. Ponadto wszędzie plenią się zabójcze rośliny. Postanowiliście sprawdzić, co się za tym wszystkim kryje. Zabierasz z wioski najlepszy ekwipunek i zwołujesz swoich zaufanych przyjaciół. Już czas, by zbadać tę dziwną, długą na milę dolinę i odkryć przyczynę zmian. To przecież nic trudnego, prawda?

AUTOR

James M. Ward (ur. 1951) to amerykański projektant gier i autor. Z grami fabularnymi związany jest od samego początku hobby i branży jako jeden z graczy w drużynie Gary’ego Gygaxa podczas kampanii „Greyhawk”. W TSR pracował w latach 1980–1984 i 1986–1996, zajmując się m.in. marketingiem, licencjami oraz kierując departamentami beletrystki i rozwoju produktów. Związany z takimi firmami jak Lucas Arts, Wizards of the Coast, Marvel, Del Rey, Interplay, Sierra On-Line, SSI, Fast Forward Entertainment oraz Margaret Weis Productions. Autor powieści i opowiadań, m.in. trylogii na podstawie gry komputerowej „Pool of Radiance” (SSI, 1998). Oprócz „Metamorphosis Alpha” i „Gamma World” pracował nad kilkudziesięcioma grami, od fabularnych, przez planszowe, po komputerowe i karciane. Wśród napisanych bądź współtworzonych przez Warda tytułów są m.in. „Gods, Demi-Gods & Heroes” (TSR, 1976), „Deities & Demigods” (TSR, 1980), „Greyhawk Adventures” (TSR, 1988) oraz „Dragon Ball Z Collectible Card Game (Score Entertainment, 2000).

W 2016 roku, podczas odbywającego się w Lake Geneva konwentu Gary Con, James M. Ward otrzymał za całokształt pracy przyznaną po raz pierwszy Lifetime Achievement Award.

WYDANIE

Polska edycja gry fabularnej „Metamorphosis Alpha” została przygotowana z zachowaniem najważniejszych cech oprawy graficznej i typografii oryginalnego wydania. Zostały naniesione erraty, poprawiono również kilka innych błędów. Do podręcznika dołączono przygodę „Przebudzenie” autorstwa Jamesa M. Warda.

O PODRĘCZNIKACH

„Metamorphosis Alpha”: format A4, 52 strony, oprawa zeszytowa, cz-b; cena 30 zł druk, 10 zł PDF.
„Mordercza mila”: format B5, 16 stron, oprawa zeszytowa, cz-b; cena 5 zł druk, 3 zł PDF.

WIĘCEJ O GRZE

RECENZJE