Podręcznik główny do „Tunnels & Trolls” można nabyć w sklepie Wydawnictwa Gindie.
* * *
Napisana i wydana w 1975 roku przez Kena St. Andre „Tunnels & Trolls” to jedna z najstarszych gier fabularnych. Podczas rozgrywki drużyna śmiałków wkracza do podziemi, by walczyć z potworami, zdobywać skarby, potęgę, sławę i chwałę.
Wersję polską „Tunnels & Trolls” opracowało k6 trolli. Polskie wydanie przygotowano w zgodności z oryginałem, stosując zbliżone kroje pisma, zachowując konwencję typograficzną oraz błędy popełnione przez autora. Pierwszy nakład podręcznika ukazał się nakładem wydawnictwa Ragana, drugi – Wydawnictwa Gindie.
Do pobrania: Tunnels & Trolls – fragment podręcznika (10 stron, PDF)
Podręcznik zawiera zasady tworzenia i rozwoju postaci, wskazówki na temat projektowania podziemi, listę broni i ekwipunku, księgę czarów, zasady walki i tworzenia potworów (w wersji prostej i rozszerzonej) oraz rady dla Władców Podziemi.
Do wyboru są trzy typy postaci: wojownik, mag oraz łotr. Po stworzeniu bohaterów jeden z graczy staje się Władcą Podziemi, sprawującym pieczę nad rozgrywką. Kolejny zostaje przedstawicielem grupy – zwanym Rzecznikiem lub Dowódcą – i pełni funkcję łącznika między drużyną a prowadzącym rozgrywkę, przedstawiając mu wspólnie podjęte decyzje i poczynania postaci (dzięki temu można grać w naprawdę starym stylu, nawet w kilkanaście osób). Władca Podziemi przygotowuje przed sesją mapę lochów, które będą eksplorować postacie graczy. Ci, którzy przeżyją wyprawę i powrócą na powierzchnię, mogą za zdobyte skarby rozwinąć swoje umiejętności, opłacić najemników, nabyć lepsze wyposażenie, a następnie ponownie wkroczyć do podziemnych tuneli. Im głębiej zejdą, tym potężniejsze napotkają potwory i wspanialsze skarby do zdobycia.
Rozgrywka w „Tunnels & Trolls” to powrót do korzeni RPG. To gra zaledwie o rok młodsza od „Dungeons & Dragons”. Do zabawy wystarczy garść kostek sześciościennych, kilka kartek papieru, coś do pisania i wyobraźnia.
AUTOR
Ken St. Andre (ur. 1947 r.) to amerykański pisarz i projektant gier. Od 1989 r. należy do Stowarzyszenia Amerykańskich Pisarzy Science Fiction i Fantasy. Poza „Tunnels & Trolls” ma na koncie gry komputerowe („Wasteland”, „Wasteland 2”), RPG (m.in. „Starfaring” i „Stormbringer”), gry paragrafowe oparte na „Tunnels & Trolls” (m.in. „Deathtrap Equalizer” i „Saving Fang”) oraz opowiadania i powieści. Mieszka w Phoenix, w stanie Arizona w USA, gdzie przez 36 lat, do 2010 r., pracował jako bibliotekarz; obecnie jest na emeryturze. Ken napisał i własnym sumptem wydał „Tunnels & Trolls” w 1975 r., tym samym publikując jedną z pierwszych gier fabularnych na świecie (drugą lub trzecią – źródła różnią się w tej kwestii). W ciągu paru lat po premierze tytuł doczekał się kilku poprawionych i rozszerzonych wydań rozbudowujących czterdziestostronicowy oryginał. Kolejna edycja gry, „Deluxe Tunnels & Trolls”, ukazała się w USA w 2015 roku.
O PODRĘCZNIKU
„Tunnels & Trolls”: format A4, 44 strony, oprawa zeszytowa, cz-b; cena 20 zł druk, 5 zł PDF.
RECENZJE